خانه‌ای به نام زینت‌الملوك


این عمارت را از آن جهت خانه زینت‌الملوك می‌گویند كه روزگاری زینت‌الملوك قوامی، دختر قوام‌الملك چهارم در آن ساكن بوده است و گفته می‌شود زنی مومن و خیر بوده است. این خانه با راهی زیرزمینی به خانه قوام كه یك كوچه با آن فاصله دارد، وصل می‌شود

 

خانه زینت الملوک در ضلع غربی نارنجستان قوام قرار دارد و آن را علی محمد خان قوام الملک دوم ساخته است و سقف بیشتر بخش های آن چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌است.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

این عمارت را از آن جهت خانه زینت‌الملوك می‌گویند كه روزگاری زینت‌الملوك قوامی، دختر قوام‌الملك چهارم در آن ساكن بوده است و گفته می‌شود زنی مومن و خیر بوده است. این خانه با راهی زیرزمینی به خانه قوام كه یك كوچه با آن فاصله دارد، وصل می‌شود.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

در ورودی خانه زینت‌الملک معرق‌کاری شده‌است و با عبور از هشتی، یک راهرو با زاویه شمال شرقی به حیاط راه می‌یابد. در حیاط علاوه بر ازاره‌های سنگی حجاری شده و مشبک، دو باغچه زیبا و حوض بزرگ و کوچک مشاهده می‌شود.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

کاشی‌کاری هفت رنگ هلالی که در پیشانی ساختمان جا گرفته از زیبایی خاص برخوردار است و تصاویر خورشید، دو فرشته، دو شیر شمشیر به دست همراه با آیه نصرمن‌الله و فتح‌قریب به چشم می‌خورد. ساختمان غربی بنا دارای تالار شاه‌نشین آینه‌کاری و گچ‌بری با تصاویر اروپایی است.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

این ساختمان در سه ضلع دارای زیرزمین بسیار وسیع و گسترده‌ای است که امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود. در این موزه تمامی شخصیتهای برجستهء شیراز به صورت مجسمه برای بازدید مردم در آمده‌اند.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

اما پیشنهاد مهمان شدن در خانه زینت‌الملوك فقط به دلیل سبك خاص معماری‌اش نیست. بلكه این خانه زیرزمینی بزرگ هم دارد كه حالا پر از مجسمه‌هایی زیبا از مشاهیر بزرگ فارس است. در میان این مجسمه‌ها همچنین می‌توانید مجسمه زینت‌الملوك صاحب اصلی خانه را هم پیدا كنید.

خانه‌اي به نام زينت‌الملوك

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: